tirsdag 11. januar 2011

Sløyet setting‏

La meg starte med å fortelle litt om den fantastiske kjæresten min. Jeg er ganske sikker på at om du har fulgt denne bloggen i mer enn seks måneder, vil du nok ha forstått at forfatteren mistet sin singlestatus i løpet av denne perioden. Det jeg skriver har blitt påvirket, men ikke så mye som jeg frykter. Etter å ha gått gjennom det jeg har ført frem innenfor dette tidsrommet finner jeg den mer enn bare halvt vage hentydningen til et forhold her. Etter det finnes hele syv referanser til denne personen i bare desember. Logisk nok etter som dette var måneden vi ikke skulle se hverandre, så da sier det seg selv at det er lett å ha vedkommende i tankene.

Toget var ikke kommet til tiden det skulle, så jeg ble stående og vente på stasjonen i hele 35 minutter ekstra (tre høytalermeldinger, to som informerer om forsinkelsen og en om at toget nå har dratt fra stasjonen de sto på da de fikk tekniske problemer). Videre blir vi stående på flere stasjoner da mannskapet prøver etter beste evne å fikse dørene (slik jeg forsto det var det her feilen var lokalisert). Ankomst Nasjonalteateret ble noe over 40 minutter senere enn beregnet. Nesten en hel skoletime, altså.

På stasjonen ble jeg møtt av et kjent ansikt, et smil og en menneskelig, rød rose som det ikke hadde vært så enkel å få tak i etter klokken ni. Faktisk dørrullen til frem følge fikk jeg. Er det rart steinhjertet av rav smelter?

Det er nok av slike små eksempler fra vår felles, om noe korte, historie hvor min konklusjon blir til at dette er handlinger som er begått av kjærlighet. (Dette var den eneste versjonen jeg fant, skru lyden opp, len deg tilbake og ikke se på selve klippet.) Å være sammen med henne er som å ikke gå i kirken lenger for om du ble oppdratt i ett kristent hjem: Du burde få dårlig samvittighet av det, men fordi det er såpass godt slik tingenes tilstand er nå klarer du egentlig ikke helt å bry deg. Forstår du hva jeg mener? Den følelsen når du tar det andre kakestykket? Når du må gjøre opp en mening om du er syk nok til å ikke dra på skole eller jobb? Spørsmålet om du faktisk har lyst til å være med på det forslaget som en av de rundt deg har kommet med? Noen av disse eksemplene som ringer en bjelle? Som rollen til Sandra Bullock sier i Miss Undercover; ”Yeah, it's is so fun it should be illegal!"

Og bare fordi jeg føler for det…

http://www.giantitp.com/comics/oots0763.html

http://www.giantitp.com/comics/oots0022.html

http://www.giantitp.com/comics/oots0036.html

http://www.giantitp.com/comics/oots0050.html

http://www.giantitp.com/comics/oots0051.html

What the hell does Machiavellian mean anyway?

(“Machiavelli is the only political thinker whose name has come into common use for designating a kind of politics, which exists and will continue to exist independently of his influence, a politics guided exclusively by considerations of expediency, which uses all means, fair or foul, iron or poison, for achieving its ends - its end being the aggrandizement of one's country or fatherland - but also using the fatherland in the service of the self-aggrandizement of the politician or statesman or one's party.” Leo Strauss)

Ingen kommentarer: