tirsdag 24. februar 2009

Define irony.

”Bunch of idiots dancing on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash.” Om ikke annet er det en god sang til et akk så bare alt for sant og underholdende sitat.

Nevnte jeg en brutt sirkel? Normalt når jeg klipper meg lar jeg håret vokse til det ikke er annet valg enn å klippe seg på nytt. Selve behovet for nærkontakt med en saks kan variere, enten det er jobben, øynene eller min mor som står bak blir resultatet det samme. Og det er kortere hår. Denne gangen har jeg derimot gjort noe jeg ikke har gjort særlig ofte før.

Denne gangen har jeg nemlig en historie å fortelle. Vi er i Fredrikstad, klokken er fem en søndag morgenen og jeg er den eneste som ikke har drukket annet enn brus natten gjennom. Min venninne ytrer at hun likte meg bedre uten hår. Deretter tilbyr hun seg å gjøre noe med det. På dette tidspunktet tenker jeg i ekte improteaterstil at hele poenget er å akseptere og ikke blokkere en medspilleres utspill (uansett hva dette utspillet består av), så jeg sier at det går an å gjøre noe med det. Heretter følger så den litt overraskende situasjonen hvorpå min venninne hadde forventet et nei. Hun gjentar forespørselen og tilbudet, noe jeg igjen responderer positivt til. Opp på toalettet og frem med maskinen, ned på kne og et hånkle rundt halsen. Videre er så spørsmålet om noen av våre venner der under vil kunne se ulikheten.

Buss, to dager senere. Jeg sitter og angrer på det impulsive svaret. Men om det er det at jeg har brutt sirkelen eller at jeg ikke liker mangelen på frisyre som plager meg mest kan jeg ikke si. Sprø? Ikke mer enn normalt.

Ikke be meg se en bil bli slept bak et lettende fly med det første. La meg heller få høre litt om hvordan folk har det. Folk, som i uten ei flaske i skapet eller på nattbordet. Folk, som i det vi kaller homo sapiens. Folk som jeg ikke lenger vet om eksisterer. Vel, du vet. Folk. Mennesker. Sånne som går på to bein og spiser take away taco på steder som sender med en ekstra stor pakke majones uten at du har bedt om det. Make any sense? Any sense at al?

Big wheels keep on turnin'. Big wheels kept on turnin'. Big wheels keep on runnin'. Big wheels at the burnin'.

2 kommentarer:

Maria sa...

OMG, har du tatt håret? Og du som har så fint hår :(

RS sa...

Men nå er det så fint og pusete.

Litt lite å ta tak i, men veldig koselig å klappe på. Kortkort hår har noe for seg. Eller pleide dere ikke å klappe på skallene til guttene som skinna seg på barneskolen?