tirsdag 30. november 2010

I enden av november finnes det en knust, liten verden.

Jeg har en sterk fascinasjon for apokalypser. Det stemmer, apokalypser. Som i mer enn en. Jeg får nevne noen av dem* i alfabetisk rekkefølge, så kanskje det hjelper deg. Jeg skal til og med legge ved alfabetet, så kan du dobbeltsjekke selv.
(A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L,M,N,O,P,Q,R,S,T,U,V,W,Q,Y,Z,Æ,Ø,Å)

Alien: Vondt i magen? Sår hals? Mannlig fødsel, sa du? Advarsel; verten vil ikke overleve prosessen.
Helvetes hærskare: Herlig, enda en grunn til å være religiøs.
Menneskemassakrerende maskiner: Ingen mulighet for at Kyle Reese, John Connor, Morpheus eller Neo vil vente på meg.
Meteor på kollisjonskurs: Flodbølge, sjokkbølge, varmebølge, bølger av folk på flukt…
Naturkatastrofer: Sure, I’ll be around. I think.
Ny sykdom, kjemiske utslipp, Svartedauen versjon 1.02 eller kjøttetende virus: Tviler at immunforsvaret mitt er såpass sterkt til å bekjempe noen av disse.
Rituell ofring: Ups, dette var kanskje ikke den rette kulten for meg likevel.
Revolusjonen: I de rette øynene vil min side best beskrives som gråsone.
Solstorm: Skinnet mitt vil bli brent.
Space invasion: C’mon, bring it!
Tukling med gener, arvestoff og DNA: *rekker opp hånden og melder seg selv som frivillig*
Uforutsigbare hendelser som vil føre til dommedag: Greit det så lenge jeg slipper å ha en finger med i prologen.
Verden etter atombombene: Mutasjon, atomvinter, radiasjon, pene soppskyer, sur nedbør, hardt regn...
Vår selvdestruktive natur: Ja, dessverre.
Zombieinvasjon: Jeg har planene klare allerede.
2012: Kommer til å se filmen i 2013 om jeg får sjansen og peke på alt av hva filmfolkene gjorde galt.

Hva det er som trigger dette perverse, nærmest sykelige forholdet til verdens undergang, det vet jeg ikke. Antagelig kommer jeg heller aldri til å få svar på det heller. Det jeg derimot kan svare på, er hva som kommer til å skje når tekoppen knuser. Jeg kommer til å dø. Ganske enkelt, i grunn. Merk, jeg har ingen illusjoner om noe annet enn mine bitte små tanker om flaks, heldige omstendigheter og pur dumsnilt, lykkelig og vanskelig-å-ta-livet-av håp. Men jeg regner ikke med at det vil være nok til å redde meg.

Når apokalypsen inntreffer spiller dens natur en mindre rolle. Mest sannsynlig vil tusenvis dø de første timene, om ikke minuttene. Folk vil ikke vite hva det er som har truffet dem før det er for sent. I dette tilfelle er jeg meget sikker på at en av de som ikke får med seg annet av de to første sekundene vil være en ung herre som lyder mitt navn. Jeg kommer i hug en scene fra teaterstykket Bortenfor Bifrost: Ragnarok har hendt, Finbulsvinteren er over, Hel bringer med seg de døde, æsene samler sine styrker og det episke slaget mellom godt og ondt har nettopp startet. Den første til å falle? Jepp, det var meg, det. Og på eget initiativ også, skal jeg si deg. Hvorfor? Vel, noen må jo nødvendigvis få den rollen, og siden ingen av de andre ville ha den… *forfatteren peker smilende på seg selv og vinker* Hei.

Tenk på hvilken som helst kamp der to hærer braser inni hverandre. Det er alltid, ALLTID noen som går under i den første trefningen, til og med før du vil kunne kalle den første trefningen for den første trefningen. Du har et bildet i hodet? Flott. Prøv så å forestile deg ansiktet på en av disse tidlige falne. Ikke bli overrasket om du dukker opp med mitt.

Så, der har du nok en side av meg som for tiden er ganske synlig. Mon tro når det vil endre seg igjen…

*Forfatteren påtar seg intet ansvar for at denne listen er fullstendig, copyrightbasert, reel, motargumenter eller andre juridiske krumspring leseren skulle komme med.

Ingen kommentarer: