mandag 21. juli 2008

Don’t “cookie” me, Freud. Pants up!

Jeg våkner opp og føler meg dårlig, så jeg trekker for gardinene igjen etter å ha laget med frokost. Så setter jeg meg foran PC’en.
Jeg er ikke dårlig-dårlig, bare føler meg ikke bra. Også vil jeg helst ikke tenke på hva det er som gjør meg om til triste øyne.

Om du noen gang finner noe av det du betrakter som perfekt, hva er sannsynligheten for at det vil vare? Det kan være en perfekt hårdag, den perfekte daten, den perfekte leiligheten, det perfekte kveldslyset, den perfekte filmen, det perfekte måltidet, det perfekte paret sko, den perfekte dag,, den perfekte kjolen, den perfekte kombinasjon, den perfekte sjokoladen, den perfekte partneren. Det kommer aldri til å vare. Uansett hvor perfekt det er, så vil det alltid være en ende på det. Perfekt er ikke noe vi kan ha, det er noe vi opplever. Perfekt er en illusjon. Perfekt… Vel, perfekt er for godt til å være sant.

Jeg kommer nok aldri til å bli Mr. Big. Og Mr. Bigshot tror jeg det er best jeg ikke er. Kanskje like godt også. Mr. Mini, det er nok mer meg. Ikke det at det betyr noe, det betyr som regel aldri noe, det gjør faktisk ikke det, men jeg nevner det for det.

En dag vil noen komme inn døren og finne meg krøllet opp i sofakrokstolen min med en laptop foran meg mens en eller annen dum sang får meg til å virke enda mer nedfor enn det jeg allerede er. Jeg kommer til å være shabby, ha gardinene for og virke full. Dette er et meget reelt scenario, og det kan gjerne ta sted i morgen. Så om du noen gang banker på døren min og finner meg i denne posisjonen, da vet du hva du må gjøre. Da har du muligheten til å redde mer enn bare dagen.

Jeg er ærlig. Ja, jeg er det. Jeg er en ærlig løgner. Jeg lyver, men ikke for å unngå smertelig ærlighet. Det er jeg dessverre alt for god på. Dessverre. For det er lite jeg har som kan gjøre det bedre. Når det kommer til andre har jeg begynt å endre meg atter en gang. Og denne gangen liker jeg ikke forandringen. Den bare er der, den skjer, men jeg ser ikke noe godt i det.

Ingen kommentarer: